Jak wybrać dobre wino?
Każdy gentleman zabierając przyjaciół czy swoją partnerkę na uroczystą kolację lub wykwintny obiad staje przed ważnym wyborem. W pewnym momencie musi wybrać wino lub polecić gościom najlepszy trunek. Jak wybrać dobre wino? Jak czytać etykietę wina? Oto kilka podstawowych informacji, które pomogą każdemu w dokonaniu odpowiedniego wyboru.
Etykieta wina jest jego wizytówką. To na niej powinny znajdować się najważniejsze informacje na temat wina czyli skąd pochodzi, kto jest jego producentem czy kiedy zostało wyprodukowane. Z uwzględnieniem tych informacji można etykiety podzielić na dwa główne rodzaje. Pierwszy z nich to etykieta opisująca wino według odmiany winogron, z których trunek powstał. Pojawiają się tu nazwy białych winogron między innymi chardonnay, sauvignon blanc, pinot gris czy riesling. Można spotkać także nazwy czerwonych winogron takich jak merlot, cabernet sauvignon czy syrah/ shiraz. W tym podziale jest jednak pewien haczyk. Wina z grupy chardonnay potrafią się od siebie bardzo różnić. Jedne mają smak pełen, maślany i tłusty, bo wino dojrzewało w beczce i pochodzi z ciepłego klimatu. Inne są chłodne, mineralne, rasowe, niedostępne z Chablis. Te wina beczki nie znają. I tak na prawdę dzieli je ogromna przepaść, ale zgodnie z podziałem znalazły się w jednej grupie.
Druga grupa natomiast to wina dzielone ze względu na pochodzenie winogron. I tak na półce znajdzie się wino z Południa, z Francji, z Portugalii czy Włoch. Są także wina regionalne.Ten podział jest dla konsumenta łatwiejszy, a wina zakwalifikowane do win południowych będą się cechować podobnym smakiem – lecz nie takim samym – a wina z obszarów górzystych będą miał inny smak.
Należy jednak pamiętać, że etykieta jest dobrą informacją dla znawców win. Jeśli nie jest się doświadczonym i obeznanym koneserem tego trunku i nie do końca orientuje się w winach, lepiej zapytać się kogoś, kto taką wiedzę posiada. Można także poradzić się sprzedawcy, jednak należy wziąć poprawkę na to, że zaproponuje coś, co jest albo bardzo drogie, albo się słabo sprzedaje. Niekoniecznie sprzedawca musi się znać na winach. Można także zaryzykować i zasięgnąć opinii znajomych, ale i ci mogą być zmanierowani lub mieć po prostu inny gust.
Etykieta zawiera informacje o roku rozlania wina, miejscu rozlania, właścicielu winiarni, a także o grupie wina. Etykieta świadczy także o klasie trunku. Im skromniejsza, tym wino lepsze, a im bardziej ozdobna, tym można przypuszczać o mniej wykwintnym smaku. Jedno jest pewne, każdy ma inny gust i tak na dobrą sprawę, to wypróbowanie kilku różnych win pozwoli stwierdzić, które jest odpowiednie i najlepiej smakuje.